Digital kreativitet i musikundervisningen
At integrere computeren som et lydinstrument i musikundervisningen åbner for nye musikalske og kreative muligheder. Med dette kursus får deltagerne indsigt i velafprøvede didaktiske metoder, der på en enkel måde kan hjælpe alle musiklærere – uanset computerkompetencer – i gang med digital kreativitet i musikundervisningen.
Med enkle greb aktiveres den kreative proces, hvor alle kan eksperimentere og lege med lyd på computeren – uanset forudgående erfaring. Fokus er på aktiv lytning og musikskabelse som en naturlig del af musikundervisningen. Kurset inspirerer også til, hvordan digitale redskaber kan integreres med musiklokalets traditionelle instrumenter, hvilket skaber flere musikalske roller og understøtter en inkluderende musikundervisning for hele klassen.
Underviseren krydrer kurset med teknikker til klasserumsledelse, der virker.
Deltagerne får med kurset enkle og pædagogisk gennemarbejdede teknikker, der kan tilpasses forskellige aldersgrupper og kompetenceniveauer.
Kurset kan tilpasses alle klassetrin, og kræver ingen computererfaring
Syng ud! – Få kroppen med
Er eleverne i klassen lidt for sløve til at synge med? Er stemmerne forsigtige, småfesne og usikre?
Hjælpen kan findes på dette kursus, som giver musiklærere ny inspiration til at vække stemmerne hos børn i indskolingen og på mellemtrinet. Med enkle og iørefaldende sange kombineret med bodypercussion eller enkle bevægelser, kommer der hurtigt musik i lokalet.
Sangene krydres med trommespil på f.eks. murerbaljer, shakers og andre enkle instrumenter.
Der er fokus på energi og flow, og at alle kan være med.